Donderdag 22 augustus | Mal Viver
In het eerste van een beklemmend tweeluik dat zich in hetzelfde hotel afspeelt, halen drie generaties moeders en dochters elkaar het bloed onder de nagels vandaan in het Portugeze hotel uit Mal Viver.
Ze waren wel te zien op prominente festivals in binnen- en buitenland, maar bereikten niet de Nederlandse filmtheaters. Ten onrechte, meent Eye Filmmuseum, dat ook dit jaar een bijzondere selectie films van de internationale festivals naar Nederland haalt.
Deze zomer is de gehele reeks van deze met zorg geselecteerde titels ook in MIMIK te zien.
Let op: elke film is gedurende één week te zien!
Let op: Elke film is één week te zien. Elke donderdag worden alle voorstellingen van de eerstvolgende film online gezet.
In het eerste van een beklemmend tweeluik dat zich in hetzelfde hotel afspeelt, halen drie generaties moeders en dochters elkaar het bloed onder de nagels vandaan in het Portugeze hotel uit Mal Viver.
In Mal Viver bleven de hotelgasten op de achtergrond; in tegenhanger Viver Mal zijn zij het die onder het fileermes van regisseur Canijo belanden. Met de films van Ingmar Bergman en het toneelwerk van August Strindberg als voorbeeld gaat regisseur João Canijo verder op het spoor dat hij in Mal Viver uitzette: de ontmaskering van moederliefde als kil egoïsme en emotionele chantage.
Een New Yorks koppel zoekt rust in landelijk Wyoming, maar onverwacht pakt de vakantie uit als een test voor hun relatie. Een vakantieaffaire die net wel of net niet kans van slagen heeft; het is de premisse van deze charmante Amerikaanse independent.
Voor Kalia, animateur in een tweederangs strandhotel, wordt het steeds moeilijker de schijn van eeuwige jeugd op te houden in deze gelaagde schets van de Griekse toeristenindustrie.
Het levensverhaal van de Franse communist, guerrilla en crimineel Pierre Goldman lijkt geknipt voor een biografische film. Regisseur Cédric Kahn beperkte zich tot een reconstructie van de legendarische rechtszaak uit 1976, waarin verbaal vuurwerk voor spektakel zorgt.
De inheemse bewoners van een Braziliaans regenwoud zijn al niet veel beter af dan die van een native-American reservaat, in deze magisch-realistische film met een glansrol voor een ooievaar.
Een roofoverval in de periferie van Parijs leidt tot een tragedie, in een film waarin de realiteit hard afrekent met de droom van een beter bestaan. Voor zijn film over een bende overvallers uit de banlieue die boven zijn macht grijpt, liet regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche zich inspireren door klassieke genres als de heist-film, wraakfilm en sociaal-realistisch drama. Met de nadruk op dat laatste.
Briljante zwarte komedie kraakt in de verpakking van een stadse roadmovie de uitwassen van het neoliberalisme. Regisseur Radu Jude laat ons meerijden met productieassistente Angela. Totdat hij zijn stadse roadmovie magistraal tot stilstand brengt voor een shot van ruim een half uur, waarin de satire tot absurdistische hoogte stijgt.
Michelle Williams houdt haar spel ontroerend klein als kunstenares Lizzy, die een balans moet zien te vinden tussen haar passie en alledaagse verplichtingen.