Romanschrijver en journalist Nina Polak debuteert in het theater met Een vrouw blijft thuis, speciaal geschreven voor actrices Ariane Schluter (Lucia de B., De Matchmaker, People, Places & Things) en Sophie van Winden (Klem, Leef!, en Tirza).
Nina Polak schreef de romans We zullen niet te pletter slaan (2014 Prometheus) en Gebrek is een groot woord (2018 Prometheus) en schrijft voor De Groene Amsterdammer en De Correspondent over moderne liefde, psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens. Een vrouw blijft thuis is haar debuut in het theater.
Twee vrouwen, een weduwe en haar stiefdochter, hebben beide de man van hun leven verloren. Waar de dochter zich vastbijt in idealen probeert de stiefmoeder te nemen wat het leven haar geeft. Een weerzien tussen de twee vrouwen rondom de Volvo van hun man en vader en is er één vol wrijving en liefde.
Een vrouw blijft thuis
Dochter Daantje, kunstenares met een ziekelijke angst voor middelmatigheid, heeft net op het vliegveld besloten de wereldreis, die zij met haar vriend zou beginnen, niet te maken. Haar huis is verhuurd dus zij keert terug naar haar ouderlijk huis waar haar stiefmoeder woont. Er zijn dingen veranderd in het huis en dat zint Daantje niet. Stien, haar stiefmoeder, ontvangt Daantje met open armen, maar probeert ook direct een oorzaak te vinden van Daantjes ongenoegen. Stien is een bekend psychotherapeut die voor de kost kijkt naar de pijn van anderen. Waar therapie voor de een werkt is dit voor de ander een grote bron van irritatie. Kwetsbaarheid en openheid zijn niet vanzelfsprekend, maar wel iets waar beide vrouwen naar verlangen. Ondanks hun goede band navigeren de twee rond een generatiekloof en nemen elkaar de maat over liefde, seks, autonomie, ambitie én de man die respectievelijk hun vader en geliefde was. Hoe ga je om met pijn? Maak je er kunst van, of laat je je ervoor behandelen?
Bij deze voorstelling is een pauzedrankje inbegrepen.